Meer structuur en overzicht door XA Flow!
Meer structuur en overzicht door XA Flow!

Faye aan het woord | Een kijkje achter de schermen bij XA

Faye aan het woord | Een kijkje achter de schermen bij XA
Geschreven door Yannick de Vries op

In oktober is Faye Buter begonnen als technisch consultant bij XA. Hiervoor werkte ze op de marketingafdeling bij het recruitmentsoftware bedrijf OTYS, een belangrijke partner van XA. Aangezien XA en OTYS intensief samenwerken, heeft Faye veel relevante kennis en expertise die ze nu kan inzetten voor het optimaliseren van recruitmentprocessen met XA Flow.

Voor dit blogartikel interviewden we Faye om te achterhalen waarom en hoe ze van marketeer een carrière switch heeft gemaakt naar technisch consultant.

Wat is je rol bij XA en hoe ben je hier terechtgekomen?

Als technisch consultant bij XA luister ik naar de vraag vanuit de klant en denk ik na over hoe je deze kunt omzetten naar een workflow die de bedrijfsprocessen optimaliseert en/of automatiseert. Dat is dus een stukje “meedenken over een vraagstuk”, maar ook “uitdenken hoe dat er technisch uitziet” en deze techniek te bouwen in het low-code programma XA Flow.

XA Flow bestaat uit bouwblokken waarin je “if-else decision trees” bouwt om processen handiger in te richten. Dat komt dus neer op het uitdenken van een logica, waarbij het resultaat voelt alsof je een puzzel hebt opgelost.

Bij OTYS werkte Faye op de marketingafdeling aan een automatiseringstraject voor het beter verwerken en opvolgen van leads. “Daar werkte ik samen met Sayed van XA en toen merkte ik dat ik erg enthousiast werd van het uitdenken van procesflows”. Toen werd al gevraagd of ze niet eens bij XA wou komen kijken, en toen ze met Yannick belde over het uitschrijven van een OTYS klantcase gaf hij aan dat XA “altijd op zoek is naar goed personeel”.  

Tegelijkertijd reageerde mijn leidinggevende bij OTYS: “jammer dat je gaat, maar als je gaat, fijn als je naar XA gaat”. Onlangs was ik voor XA weer met OTYS in gesprek en dan merk je direct het voordeel als je de systemen van beide partijen goed kent – en dit biedt natuurlijk ook een hoop toegevoegde waarde voor klanten van beide partijen.

Waarom wou je bij XA gaan werken?

“Het gedeelte van de marketing waar ik het meeste energie uithaalde, had allemaal te maken met workflows, processen en de technische kant van marketing. Bijvoorbeeld, wanneer ga je mensen een mailtje sturen, hoe richt je de status updates in, hoe zorg je dat je leads warm houdt, etc.” Maar “marketing is niet waar mijn hart ligt – ik krijg bijvoorbeeld niet dezelfde kick uit het opleveren van een mooi artikel ten opzichte van het opleveren van een mooie oplossing aan klanten”.

“Aan het einde van mijn diensttijd bij OTYS kreeg ik van Bert Koning de kans om een project te doen om een koppeling op te zetten tussen OTYS en Zapier.” Daarvoor moesten we achterhalen hoe OTYS data behandelt en welke data we door Zapier wilden laten behandelen. Daardoor heb ik veel geleerd over Javascript en API’s – het technische gedeelte – en dat heeft mij over de streep getrokken om hier mijn baan van te maken.

Nu “krijg ik een kick als ik aan het einde van de dag een puzzel van bedrijfsprocessen heb opgelost. En hoewel ik geen technische achtergrond heb, had ik me deze basisvaardigheden autodidactisch eigen gemaakt. Daar wilde ik me graag in verder ontwikkelen, en de informele club van jonge mensen bij XA die graag willen leren en enthousiast zijn over wat ze doen, past daar perfect bij”.

Hoe zie je jezelf doorgroeien bij XA?

“Ik denk voornamelijk zijwaarts, als we het hebben over doorgroeien. Er zijn bijvoorbeeld een hoop programmeertalen die ik mezelf graag eigen wil maken, zoals SQL querieus schrijven en Javascript talen. Dat is dus een stukje hard-coding dat ik wil leren en daar ook echt beter in worden. Ik heb bijvoorbeeld wel communicatieskills zoals schrijven en begrijpend lezen eigen gemaakt, dat is waar het de technische collega’s soms aan ontbreekt – en bij mij is dat dus precies andersom”.

Wat is je visie voor de toekomst?

“De visie voor mij is om in het moment blij zijn met de dingen die ik doe op werk. Dat is voor mij erg belangrijk, want ik ben nogal perfectionistisch en van nature zou de visie dan zijn dat ik alles hier perfect doe. Maar dat is natuurlijk niet realistisch, dus ik ben blij als ik binnen nu en afzienbare tijd een aantal klanten en projecten goed kan opleveren. Dat maakt zowel mij als XA blij!”

“Daarnaast denk ik dat XA een uitgelezen partij is om te fungeren als integratiepartner voor verschillende softwareleveranciers. Wij kennen namelijk al ontzettend veel softwarepakketten en kunnen daardoor ook goed adviseren. Door onze samenwerkingen met ATS-systemen weten wij veel over de recruitmentmarkt en hoe je bedrijfsprocessen daarvoor verbetert en optimaliseert. Dus ook als we het niet bouwen kunnen we adviseren hoe je jullie processen beter inricht – en procesoptimalisatie is niet alleen relevant voor recruitment, maar voor praktisch iedere markt”.