Meer structuur en overzicht door XA Flow!
Meer structuur en overzicht door XA Flow!

Het optimaliseren van de candidate journey

Het optimaliseren van de candidate journey
Geschreven door Sayed Nasibdar op

De candidate journey is de complete reis die jouw sollicitant aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. Van bewustwording naar onboarding en alle stappen daartussen. Tijdens deze journey kent jouw kandidaat uiteenlopende contactmomenten met je organisatie. Wat zijn de do's en don'ts voor het optimaliseren van de candidate journey?

  • Een veelgemaakte fout in de recruitment is dat sommige recruitmentorganisaties te weinig tijd vrijmaken om hun candidate journey te optimaliseren. Ze denken vaak dat dit complex is omdat ze met veel verschillende systemen werken. Het vraagt echter maar even tijd, zorg en aandacht. Maar het effect ervan is direct groot en ook goed meetbaar. Het zorgt voor een maatwerk workflow waarmee verschillende systemen naadloos op elkaar aansluiten voor een optimale samenwerking, efficiency en kostenverlaging.
  • Wijs kandidaten die het niet geworden zijn altijd netjes af. Geef ze een eerlijke reden. Vraag ook hoe de kandidaat het proces heeft ervaren en of deze tips heeft om het proces verder te verbeteren. Hiermee creëer je betrokkenheid en acceptatie. Daarbij zal een kandidaat eerder geneigd zijn om op een later moment nogmaals bij jouw organisatie te solliciteren. Zorg voor een automatische workflow die op gezette tijden proactief ook contact blijft houden met de afgewezen kandidaat.
  • Wees toegankelijk. Een automatisch proces is mooi, efficiënt en kostenverlagend. Een automatisch proces mag echter nooit onpersoonlijk aanvoelen. Een kandidaat moet nog steeds op ieder moment en op een laagdrempelige manier vragen kunnen stellen. Het is dan ook aan te bevelen om als onderdeel van de candidate experience het (recruitment)team voor te stellen en daarnaast oplossingen te faciliteren waardoor een kandidaat op een laagdrempelige manier vragen kan stellen. Bijvoorbeeld tijdens een chat of via Whatsapp. Snel antwoord teruggeven is natuurlijk net zo belangrijk. Chatbots, zoals bol.com ze ook inzet, hebben bewezen daar ook een grote bijdrage aan te leveren.
  • Een van de belangrijkste onderdelen van de candidate journey is of ze zich al dan niet een voorstelling kunnen maken om bij jouw bedrijf te werken. Een baan is misschien perfect op papier. Maar als een kandidaat geen realistisch beeld kan krijgen van hoe hun dagelijkse werk bij het bedrijf eruit zal zien, is het moeilijk voor hen om zichzelf in die rol voor te stellen. Dit is waar realistische baanvoorbeelden of virtuele baanproeven in het spel komen. Hier kun je bijvoorbeeld onze simulatiemodule voor Live chat-ondersteuning gebruiken, waarmee je op grote schaal best presterende kandidaten kan aannemen. Het geeft sollicitanten een realistisch beeld van hun dagelijkse werk.
  • Zorg voor gemak. Maak bijvoorbeeld gebruik van een datumprikker, zodat kandidaten zelf de dag en het tijdstip kunnen kiezen voor een intakegesprek of sollicitatiegesprek. Niet alle ATS-systemen hebben hier een standaardoplossing voor. XA Flow kan dergelijke modules naadloos laten aansluiten op jouw ATS-systeem.

Benieuwd welke flows wij voor jou maatwerk kunnen ontwikkelen voor het optimaliseren van de candidate journey? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Sayed Nasibdar