Hoe AI kandidaatselectie transformeert

In deze competitieve arbeidsmarkt evolueert de wereld van werving en selectie snel – en kunstmatige intelligentie (AI) speelt een cruciale rol in deze transformatie. Net als in andere branches kun je met AI objectiever en effectiever werken. Maar hoe doe je dat dan?

In dit artikel bespreken we zes manieren waarop je met AI je wervingsprocessen kunt ondersteunen.

1. Efficiëntieverbetering in het wervingsproces

Met AI kun je repetitieve taken zoals CV-screening automatiseren. Door deze taak niet meer handmatig te hoeven doen, verkort je de doorlooptijd van sollicitaties en schep je ruimte voor andere wervingsprocessen. Zo houden recruiters bijvoorbeeld meer tijd over voor de menselijke kant van recruitment, zoals kandidaatsgesprekken, en kunnen ze zich vaker focussen op de strategische elementen van werving.

2. Verbeterde kandidaat ervaring

De meeste vragen die kandidaten hebben gaan over waar ze zich in het sollicitatieproces bevinden. Dit is vaak een kwestie van informatie uit de juiste database verschaffen. Hiervoor kun je gemakkelijk AI inzetten, bijvoorbeeld om geautomatiseerde statusupdates te geven of als chatbot om standaardvragen te beantwoorden.

3. Verbeterde kwaliteit van aanname

Naast het screenen van CV’s kan AI ook als bredere assessment tool dienen. Zo kan AI hard en soft skills van kandidaten evalueren en analyseren of ze matchen met de bedrijfscultuur van een organisatie. Door AI historische data en prestaties te laten analyseren, kan deze voorspellen welke kandidaten de meeste kans hebben om succesvol te zijn in een bepaalde rol – wat natuurlijk leidt tot een verhoogde kwaliteit van aanname.

4. Kostenbesparing met AI

Het gebruik van AI in je recruitmentprocessen kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren. Met bovenstaande toepassingen verminder je bijvoorbeeld de tijd en middelen die je besteedt aan handmatige processen en maak je een kostenbesparende efficiëntieslag in het gehele selectieproces. Bovendien leidt de verhoogde kwaliteit van aanname tot een verminderd aantal verkeerde aanwervingen, wat op de lange termijn leidt tot een algehele kostenreductie – zowel voor jou als voor de organisaties waar jouw kandidaten aan het werk gaan.

5. Toegang tot een breder talentnetwerk

Met AI-tools kun je jouw scope aanzienlijk vergroten door kandidaten wereldwijd te identificeren en aan te trekken. Met werken op afstand als de nieuwe standaard hoef je jouw werving niet meer te beperken tot kandidaten in Nederland. Met AI kun je bijvoorbeeld sociale media en andere online platforms scannen zodat jouw recruiters een breder talentnetwerk bereiken en een meer diverse talentenpool aan boord brengen.

6. Continu verbeterende algoritmen

AI-machine learning modellen zijn in staat om alle input die ze krijgen en alle output die ze verwerken te analyseren om ervan te leren. Zo worden deze modellen steeds beter in het geven van de juiste uitkomst naarmate ze meer feedback en data ontvangen. Dit betekent dat AI-systemen zich voortdurend aanpassen aan veranderende marktomstandigheden, recruitmentvereisten en ontwikkelingen in jouw organisatie. Hoe langer jij dus een machine learning AI-recruitmentmodel gebruikt, hoe effectiever deze zal worden in de kandidaatselectie en het optimaliseren van jouw wervingsprocessen.

Benieuwd hoe je AI kunt gebruiken in jouw wervingsprocessen? Neem vrijblijvend contact met ons op – dan kijken we samen welke winst er te behalen is in jouw wervingsprocessen en welke AI-tools je daarvoor kunt inzetten.