Recruitment wordt sinds kort pas echt gewaardeerd als activiteit binnen organisaties. Dat is logisch, want vanaf 2025 zal de beroepsbevolking krimpen en de verwachting is dat deze structureel zal blijven krimpen voor minstens 15 jaar lang. De arbeidsmarkt schaarste wordt daardoor groter en groter, waardoor recruitment steeds maar uitdagender zal worden.
Je ziet nu al dat HR daarop anticipeert door meer budget en focus te leggen op het behouden van werknemers, bijvoorbeeld door het aanbieden van talent development en faciliteiten om verzuim die verminderen. Tegelijkertijd neemt de professionalisering en digitalisering binnen recruitmentprocessen een vogelvlucht. Organisaties proberen bijvoorbeeld hun HR core of back-office systeem te gebruiken voor recruitment, maar er zijn ook steeds meer gespecialiseerde tools om in die professionalisering en digitalisering van recruitment te voorzien.
Door deze trends naderen we het einde van een tijdperk waarin vacatures en kandidaten simpelweg beheerd konden worden in Excel-bestanden. Maar hoe kies je dan wel de juiste recruitmentsoftware voor een groeiend bedrijf? Om die vraag te beantwoorden interviewden we Recruitment Scan oprichter Kees Jan Markens voor dit blogartikel.
Wat zijn de recruitmentsoftware uitdagingen van een groeiend bedrijf?
“In een jonge digitaliserende markt als recruitment ontbreekt meestal de kennis van de direct betrokkenen.” Dat wil zeggen, “recruiters zijn mensgerichte specialisten – zij zijn geen recruiter geworden omdat ze het leuk vinden om allerlei software te beoordelen.”
Kennis van software is het domein van IT-specialisten
“Toch is de beoordeling van goede software essentieel voor de opkomende digitalisering en daarmee vallen recruitmentafdelingen geregeld tussen wal en schip. Want, degene die wel kennis hebben van software, zoals de IT collega’s, die zijn gefocust op de grote CRM en HR core systemen van de organisatie.” Daarvoor hebben ze budgetten van meerdere tonnen, terwijl investeringen voor recruitmentsoftware licenties beginnen bij slechts €3.000 en zelden meer kosten dan €50.000.
Dus, met gemiddelde kosten van €10.000 – €20.000 is het beoordelen en inkopen van recruitmentsoftware minder uitdagend en staat het lager op de prioriteitenlijst voor IT. Met slechts een toewijzing van circa 10% van het IT budget is het goed inkopen van recruitmentsoftware iets wat daardoor “wel komt als er tijd over is” – tussen neus en lippen door, in de koffiepauze, enzovoort.
Kennis van recruitmentmarketing is het domein van marketers
“Hetzelfde probleem zien we bij recruitmentmarketing. Organisaties stellen meer budget voor employer branding en jobmarketing vrij, maar het vergelijken van marketingdienstverleners hebben recruiters ook niet voor geleerd. En voor de marketingafdeling is dit ook geen prioriteit, want zij focussen zich vooral op product placement en het stimuleren van verkopen.” Daardoor is er weinig tijd en aandacht voor employer branding en job marketing. En hoewel het budget daarvoor groeit, is dit gemiddeld nog steeds maar één tiende van het budget dat is toegewijd aan verkoop.
Dus, hoewel recruitmentbudgetten groeien als reactie op de demografische ontwikkelingen, zijn ze nog steeds te klein om interessant te worden voor collega’s die de marketing of software kennis in huis hebben. “Dit gebrek aan kennis aan de inkopende kant leidt tot een cowboylandschap van leveranciers die deze situatie uitbuiten.”
Maar als je het slim aanpakt, met bijvoorbeeld de juiste softwareintegraties van XA, dan kun je in een paar jaar enorm groeien.
Hoe helpt Recruitment Scan met het kiezen van de juiste tools?
De kennis voor het inkopen van recruitmentsoftware en recruitmentmarketing is er wel, maar die is gefragmenteerd over de 10 duizenden recruitmentafdelingen door Nederland heen. “Deze kennis en mensen hebben we afgelopen jaren samengebracht in de Recruiters Connected community – een community van recruiters, leveranciers en arbeidsmarkt specialisten. Daarbij heeft de community een hoop partners, waarvan ongeveer 1/3 recruitmentmarketing dienstverleners zijn en 2/3 recruitmentsoftwareleveranciers.”
“Door Recruitment Scan te voeden met het netwerk en de kennis van Recruiters Connected hebben we de kennis over recruitmentsoftware en recruitmentmarketing samengebracht onder één dak. Zo bieden we sinds een jaar consultancy en advies over professionalisering en optimalisatie van het recruitmentproces. De focus ligt hierbij op recruitmenttechnologie en een beetje op recruitmentmarketing. Op deze manier helpen we klanten met quick wins en behoeden we ze voor voordehand liggende missers zoals verkeerd gekozen soorten software of leveranciers.”
De eerste misser is het überhaupt niet toekomen aan het inkopen van recruitmentsoftware. Daardoor lopen bedrijven een hoop recruitmentpotentie mis – en uiteindelijk ook een hoop productiviteit die extra medewerkers zouden kunnen verrichten.
“Daarnaast zijn er missers zijn van het inkopen van verkeerde software, met name het inkopen van de verkeerde soort software.” Er is bijvoorbeeld software voor het sourcen van kandidaten of voor het verzamelen en analyseren van arbeidsmarktdata en welke soort jouw bedrijf het meeste baat bij heeft is afhankelijk van een hoop factoren. Binnen die soorten software heb je dan weer een hoop verschillende leveranciers en welke dan het beste is voor jouw situatie is kennis die weinig beschikbaar is. “Deze niche kennis binnen de nichemarkt van recruitment is kennis waar we veel klanten blij mee maken.”
Met de verkeerde recruitmentsoftware ben je niet alleen tijd, geld en energie kwijt aan de licentie en het implementeren daarvan, maar ook aan minder goede hires. Een goede hire kost gemiddeld zo’n €6.000 – 10.000, waarbij een serieus MKB-bedrijf zo 10-20 goede hires per jaar misloopt.
Een goede softwarekeuze kost je misschien enkele tienduizenden per jaar, maar een slechte keuze al gauw vele tonnen per jaar. “Dus, wil je zo’n inkoopproces met gebrekkige kennis houtje-touwtje zelf proberen of wil je een externe specialist op z’n minst laten meekijken? Dat is waar wij aan bod komen, met advies wat voor jouw organisatie de beste softwaretools zijn.”
3 Tips voor het inkopen van recruitmentsoftware
- Ga na welke functies cruciaal zijn voor jouw specifieke recuritmentproces. Zorg er vervolgens voor dat de software specialiseert in deze cruciale functies, bijvoorbeeld: het beheren van vacatures, het screenen van kandidaten, het plannen van interviews en/of het bijhouden van sollicitatiegegevens.
- Overweeg de mate waarin de software kan integreren met bestaande systemen en platforms die je al gebruikt. Naadloze integraties helpen om de integratie van nieuwe software soepeler te laten verlopen.
- Zorg ervoor dat de software voldoet aan relevante wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Europa. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot boetes en reputatieschade.
Implementatie van recruitmentsoftware
“Als het op implementatie aankomt, dan verwijzen we je graag door naar XA als uitvoerende partij. Zij zijn een van de weinige specialisten in Nederland die ervoor kunnen zorgen dat al jouw software goed samenwerkt voor een geoptimaliseerd recruitmentproces.” Benieuwd om te horen wat er voor jouw organisatie mogelijk is? Neem dan een kijkje op: https://recruitmentscan.nu/ of e-mail XA projectmanager Yannick de Vries op y.devries@xa.nl.