De ontwikkelingen in automatisering beïnvloeden steeds meer branches – zo ook het wervingsproces. Het voordeel is dat automatisering van het wervingsproces een positieve impact heeft op meerdere vlakken tegelijkertijd. Het stroomlijnt het wervingsproces, verbetert de output van je recruiters én houdt kandidaten beter aangehaakt tijdens het sollicitatieproces.
Benieuwd hoe al die voordelen tegelijkertijd kunnen ontstaan? Dat lees je in dit blogartikel.
Voordelen voor jouw bedrijf
Het automatiseren van je wervingsprocessen maakt ze efficiënter en zorgt daardoor voor tijdbesparing over het gehele proces. Op deze manier kun je sneller gekwalificeerde kandidaten identificeren en benaderen. En als je efficiënter werkt en tijd bespaart, bijvoorbeeld door repetitieve taken te automatiseren, dan bespaar je natuurlijk ook op je operationele kosten.
Op deze manier maakt automatisering het werk van recruiters ook leuker, want ze kunnen zich richten op de menselijke taken zoals het interviewen van kandidaten en het opbouwen en onderhouden van relaties. En blije werknemers presteren beter, hebben lager verzuim en blijven langer bij je bedrijf werken. Ofwel, win-win-win!
Daarnaast biedt automatisering beter inzicht in de data van jouw bedrijf. Aangezien het makkelijker wordt om grote hoeveelheden data te verzamelen en deze te analyseren kun je goede dataoverzichten creëren. Met de inzichten die je daaruit kunt halen krijg je inzicht in de belangrijkste trends en hoe de verschillende wervingscampagnes presteren.
Tot slot heeft automatisering de potentie om je bedrijfsreputatie te verbeteren. Als jouw recruiters sneller kunnen handelen en de wervingsprocessen gestroomlijnd zijn, dan faciliteert dit een betere candidate experience – en een tevreden kandidaat is natuurlijk de beste PR die je kunt hebben.
Voordelen voor de recruiter
Door middel van automatisering kan je in het begin van een candidate journey veel tijd besparen voor de recruiter. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch doorvragen naar gegevens en documenten voordat een recruiter überhaupt werk hoeft te verrichten. Hierdoor kan de recruiter zich focussen op het beoordelen van de meest veelbelovende kandidaten.
Daarnaast kan ook de communicatie geautomatiseerd worden. Zo kunnen updates en feedback automatisch naar kandidaten worden gestuurd, wat de interactie verbetert en voor beide partijen het wervingsproces transparanter maakt. Bovendien houdt dit de kandidaat beter aangehaakt, waardoor de kans kleiner wordt dat deze in de tussentijd op andere vacatures of mogelijkheden springt.
Voordelen voor kandidaten
Zoals je in bovenstaande punten al kon lezen heeft automatisering van het wervingsproces ook een aantal voordelen voor kandidaten. Zo zorgt het efficiëntere sollicitatieproces door middel van geautomatiseerde systemen er bijvoorbeeld voor dat kandidaten gemakkelijker en sneller kunnen solliciteren op een vacature.
Daarnaast kan je bedrijf door middel van automatisering sneller feedback geven aan kandidaten en automatische updates over de status van de sollicitatie verschaffen. Door zulke transparante communicatie krijgen kandidaten een duidelijker beeld van waar ze zich precies bevinden in het sollicitatieproces, wat natuurlijk de algehele kandidaatervaring verbetert.
Zet vandaag nog de eerste stap richting automatisering
Ben je benieuwd hoe je de wervingsprocessen van jouw bedrijf kunt automatiseren en wat de winst is die je daarmee kunt behalen? Neem dan direct contact met ons op – wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden!