Social media is inmiddels niet meer weg te denken uit onze samenleving. Maar hoe kun je deze kanalen inzetten om nieuwe kandidaten te bereiken? Volgens onze partner Suzanne, eigenaresse van de Social Media Agency The Social Angels, gaat dat over veel meer dan je eigen merk en naamsbekendheid te vergroten. Het gaat om het opbouwen van een emotionele band en dat is een gradueel en constant proces.
Benieuwd hoe dat precies zit en hoe je social media recruitment kunt inzetten voor jouw bedrijf? Je leest het in dit bloginterview.
Wat is Social Media recruitment?
Recruiten via social media, ook wel “social recruitment” genoemd, is het inzetten van social media om vacatures te delen, talent te vinden en te netwerken met potentiële kandidaten. Gezien de voortdurende groei van social media is het een slimme manier om vacatures onder de aandacht te brengen, je bedrijfscultuur te promoten en je organisatie een goed imago te geven.
In veel opzichten zijn je recruiters al ambassadeurs voor bedrijven en potentiële sollicitanten vinden via social media heeft daarnaast vele voordelen:
- Werkzoekenden kunnen snel en eenvoudig hun vragen beantwoord krijgen in een informele setting.
- Afhankelijk van de grootte van je netwerk en het succes van een bericht kun je duizenden werkzoekenden tegelijkertijd bereiken.
- Door een gesprek aan te gaan met werkzoekenden, krijg je een beeld van hun professionele achtergrond en persoonlijkheid, zelfs voordat je al contact hebt gehad.
- Als volgers met je officiële bedrijfsaccount in aanraking komen raken ze vertrouwd met je organisatie.
Vooral dat laatste wordt volgens Suzanne vaak over het hoofd gezien, maar toch is het de belangrijkste factor omdat het leidt tot een emotionele verbinding met je volgers.
Hoe werkt de emotionele band met je volgers?
Vanuit de arbeidsmarkt biedt social media een kans om je eigen bedrijf te profileren. Een bedrijf wat je constant voorbij ziet komen, dat wordt herkenbaar en voelt daarmee vertrouwd. Net zoals je door reclame vertrouwd raakt met producten en er een connectie mee voelt op het moment dat je in de winkel staat, zijn baanzoekenden sneller geneigd om bij een bedrijf te gaan kijken waar ze al bekend mee zijn.
Zo kun je socials dus gebruiken om je bedrijf op een completere manier te profileren. Dat betekent naast je producten en diensten ook gezichten en/of verhalen van collega’s en klanten laten zien. Dat maakt mensen bekend met je bedrijf en maakt ze sneller geneigd om te solliciteren.
Waar moet je aan denken bij het opbouwen van een emotionele band?
Het belangrijkste is dat je jouw profiel en content richt op een hele specifieke doelgroep. In het geval van social recruitment gaat dat om het sollicitatieprofiel. Je mag in Nederland namelijk je recruitment advertenties niet specifiek targeten – advertenties gaan naar iedereen in Nederland tussen 18 en 65 jaar. Maar, je kunt wel je advertentie naar een specifieke doelgroep schrijven en deze matchen met je eigen content. Dan filter je daar automatisch mee uit wie er naar je profiel komt en geneigd is om te solliciteren.
En zo kun je zelfs zonder advertenties goede resultaten behalen. Voor The Social Angels had ik bijvoorbeeld 1 bericht gedeeld en binnen 2 uur 12 reacties gekregen en heb ik het bericht moeten verwijderen om niet overspoeld te raken. Dat kwam doordat ik een hele specifieke doelgroep had: ondernemende types van mijn leeftijd. Deze heb ik opgebouwd door relevante tips & tricks te delen – en dat werkt voor iedereen: “Wees niet bang om iets weg te geven, deel de kennis die je hebt, en je zal automatisch de juiste personen aantrekken”.
Zo hoef je dus ook niet honderden of duizenden volgers te hebben. Het helpt om een hoop mensen te bereiken, maar belangrijker is dat je volgers geïnteresseerd zijn in jouw bericht en jouw bedrijf en als je doelgroep specifiek genoeg is kun je daarmee dezelfde resultaten krijgen.
Dus, gebruik je socials ook om verhalen over klanten en werknemers te delen. Geef ze een gezicht door te vertellen wat hun favoriete producten zijn, waarom ze voor jullie hebben gekozen en hoe lang ze al in dienst zijn. Zo geef je sollicitanten een beeld voor wie en met wie ze zullen werken en als iemand al langer bij je werkt, geef je een positief beeld van een plek waar je langer kunt blijven.
Hoe ben je er op gekomen om The Social Angels te beginnen?
Ik heb bij veel verschillende grote (inter)nationale bedrijven gewerkt. Daar zag ik hoe social media succesvol werd ingezet: voor naamsbekendheid, als online visitekaartje, maar ook voor vacatures. Zo waren er veel nieuwe werknemers die het bedrijf al een tijdje volgden en daardoor dachten: “dat lijkt me een leuke plek om te werken”.
Maar tegelijkertijd zag ik andere bedrijven die overal steken lieten vallen. Soms was er wel een marketingafdeling maar was het iets “wat er nog bij moest” en in gevallen van een kapsalon of restaurant werd er soms helemaal niks gedaan. Daarnaast zag ik hoe lastig het voor sommigen was om te recruiten, al ging het maar om een stagiaire. Zo staat het voor veel bedrijven onderaan de prioriteitenladder en hebben ze geen budget om hier iemand voor aan te nemen.
Daarom is mijn service toegankelijk, betaalbaar en gericht op ondernemers compleet ontzorgen op het gebied van social media. We maken de content, templates, captions, plannen het in en geven maandelijks een analyse. Daarnaast denken we met je mee, niet iedereen heeft namelijk baat bij grotere naamsbekendheid. Eén klant wilde bijvoorbeeld juist onder de radar blijven bij de competitie maar wel een gezicht geven aan het bedrijf. Eerst waren ze niet vindbaar en dat wekte argwaan op; nu hebben ze een actief profiel waar ze klanten en kandidaten naar kunnen doorverwijzen – dat schept direct vertrouwen.
Iedereen zoekt tegenwoordig eerst een bedrijf op voordat ze gaan solliciteren. Zo had ik zelf een mooie LinkedIn vacature gezien, maar sprak het socialprofiel mij totaal niet aan en het sollicitatiegesprek bevestigde dat alleen maar. Daarentegen zag ik ook een vacature met een saaie tekst alsof het door AI geschreven was, maar gaven de socials een leuk profiel met mooie producten en werknemers waar ik mezelf wel tussen zag – daar ging ik met een heel ander gevoel naar het sollicitatiegesprek toe.
Dus, met zoveel vacatures open en bedrijven die elkaar de markt uit proberen te concurreren met salarissen en auto’s van de zaak, is het belangrijk om je goed te profileren. Als er geen emotionele connectie is zullen kandidaten minder snel reageren. En het is niet alleen Gen Z die het belangrijk vind om een connectie te hebben met het bedrijf waarvoor ze werken. Gen Z spreekt dat uit, maar ook de oudere generatie wil graag een connectie hebben met het bedrijf waar ze voor werken – ze brengen er immers een groot deel van hun leven door.
PS. Wil je jouw social recruitment ook handig beheren? XA Flow kan alle social media platforms koppelen, bijvoorbeeld met jouw ATS systeem.