Angelo is een van de nieuwste aanwinsten bij XA. Via de recruitmentbranche waar hij nu voor werkt is hij hier 10 maanden geleden geïntroduceerd als technisch consultant. Sindsdien houdt hij zich voornamelijk bezig met XA Flow, de software achter de automatiserings- en koppelingsdiensten. Maar net zoals zijn veelzijdigheid aan hobby’s – schaken, coderen, voetballen en basketballen – ziet Angelo zichzelf doorgroeien naar een rol die het coderen combineert met projectmanagement.
Benieuwd naar de visie op recruitmentautomatisering van deze jonge consultant? Je leest het in dit bloginterview met Angelo.
Wat is je rol bij XA en hoe ben je hier terechtgekomen?
Ik ben technisch consultant en houd me vooral bezig met low-coding binnen XA Flow. Waar een programmeur hard-coding doet en echt de code in duikt, werk ik met bouwblokken waarmee je logica opbouwt. Met zulke bouwblokken kun je veel sneller nieuwe software ontwikkelen, en ik houd me dan bezig met het tweaken en customizen van wat zo’n bouwblok precies uitvoert.
Ik ben hier terechtgekomen via een recruitmentbureau. Ik had al een grote interesse in low-coding en toen zei het uitzendbureau: “We hebben iets wat goed bij je past, wat aansluit op je wensen en wat je wil”. Toen ik op sollicitatie kwam was er gelijk een match: ze lieten me XA Flow zien om te kijken of ik dat wat vond en ik was direct enthousiast. Een paar dagen later en ik kon meteen aan de slag met mijn werk hier bij XA.
Wat vind je zo leuk aan je werk bij XA?
Het platform dat we gebruiken, XA Flow, ik vind het leuk hoe gemakkelijk je daarmee iets neer kan zetten. Als je een idee hebt kun je dat door de verschillende bouwblokken heel vlot in elkaar zetten en zie je al heel snel visueel wat je aan het bouwen bent – dat maakt het direct tastbaar. Daarbij heb ik veel ruimte om ideeën uit te proberen en keuzevrijheid in de projecten waar ik aan mee wil werken. We hebben een goede samenwerking onderling en er is ruimte om lekker jezelf te zijn.
Daarnaast vond ik het tijdens mijn studie Business IT & Management al interessant hoe marketing en CRM’s werken: Hoe zorg je dat je goed contact houdt? Dat is ook belangrijk in de recruitmentbranche, dat stukje psychologie van hoe je iets overbrengt. Als codeur kijk je dan vervolgens hoe je dat aan de achterkant kunt opbouwen om het op de juiste manier te presenteren aan de ander.
Tegelijkertijd kun je hierbij nadenken over hoe je meer informatie kunt bewaren door je workflows te koppelen en te automatiseren. Uiteindelijk kun je dit dan gebruiken om interactie en continuïteit met je klanten te creëren omdat je door je CRM- of ATS-systeem beter weet wat er gaande is en wat de status is met iedere individuele klant.
Hoe zie je jezelf doorgroeien in je rol bij XA?
Ik wil graag beter worden in websites in elkaar zetten – daar wil ik nog verder in groeien, want dat vind ik leuk om te doen. Daarnaast zou ik graag meer projecten zelfstandig willen oppakken. Dus meer projectmanagement, waar ik de verantwoordelijkheid over een project neem en het in goede banen leidt. Daarin lijkt juist de combinatie van projectmanagement met coderen me leuk: het communiceren met de klant, achterhalen wat het probleem is en dan de code induiken om te kijken hoe we dat kunnen aanpakken.
Waar ik verder vooral warm van wordt, is dat je een heel complex probleem hebt en daar dan met z’n allen voor gaat zitten en dat met z’n allen oplost – dat “eureka-moment”. Een collega zei onlangs ook “Het is leuk om te zien dat je ook dieper over de dingen hier nadenkt”, dus er is zeker al groei sinds ik hier aan de slag ben. En met de type projecten die wij hier doen zijn er genoeg die zich lenen voor een combinatie van projectmanagement met coderen.
Wat is je visie voor XA?
Op deze markt waar nu zoveel personeelstekorten zijn, kunnen wij een belangrijke rol spelen. Ik denk namelijk dat je vooral in deze markt goed moet weten wat mensen willen als ze naar werk zoeken. Hoe meer informatie je daarvoor hebt en hoe beter je dat inzichtelijk maakt door informatiestromen te automatiseren en samen te brengen, hoe beter je één integraal beeld kunt creëren van een werkzoekende. Met zo’n beeld kun je vervolgens een match maken waar zowel de werknemer als de werkgever van profiteren.
Daarnaast denk ik dat wat wij doen – automatiseren, informatie op één plek brengen, overzicht creëren – dat daarvoor nog veel potentie is op de internationale markt. Veel landen zijn hier al wel mee bezig, maar nog niet op hetzelfde niveau als wij hier. Daar kunnen wij een hoop aan toevoegen en zo zie ik een hoop kansen die we in de toekomst kunnen aannemen.