Het werk van de recruiter anno 2023 vindt grotendeels online plaats. En dat kan het werk een stuk leuker maken. Ten minste, als je niet constant bezig bent om je gegevens van de ene tool naar de andere over te hevelen. Administratie is natuurlijk belangrijk, maar het is geen recruiter’s werk. Dus, hoe zorg je ervoor dat al je online tools en hulpmiddelen om de beste kandidaten te vinden en te bedienen ook joun dienen? In dit artikel leggen we uit hoe integraties jouw werk een stuk efficiënter en daarmee leuker maken.
Technologische specialisaties
Er zijn verschillende redenen om recruitment software te gebruiken. Zo kun je denken aan software voor:
- Het screenen van kandidaten
- Het bereiken van de juiste kandidaten
- Het engagen van de juiste kandidaten
- Data en feedback op je recruitmentproces
- Je werk schalen en je bereik vergroten door AI en automatisering
Hier zijn tegenwoordig talloze software tools voor beschikbaar, van klein tot groot en van gratis tot duur.
Maar hoe gebruik ik al die verschillende tools op een efficiënte manier? Moet ik dan alles wat ik nu heb vervangen? Gelukkig is dat niet nodig – dus lees snel verder!
Openstellen = integreren
Als je jouw systemen efficiënter wil maken moet je ze openstellen en integreren met de specialistische tools. Want als er iets inefficiënt (en mateloos vervelend) is, dan is het wel dezelfde gegevens bijhouden in al je verschillende systemen. Kandidaten en opdrachtgevers staan immers zowel in je ATS-systeem, als in je marketing automation tool, je sourcing tool, je financiële systeem, je urenregistratiesysteem en waarschijnlijk nog vele anderen.
Recruitment Innovaties anno 2023
Dus, om je systemen efficiënter te laten werken is het zaak om de volgende innovaties op je roadmap te zetten.
Een integratie van je systemen waarin je gegevens in hun bronsysteem laat staan. Zo heb je altijd één centrale waarheid waar alle verschillende tools hun gegevens vandaan halen. Bovendien hoef je zo ook geen gegevens meer te kopiëren.
Maar het kan nog beter: volledige data-synchronisatie.
Een voorbeeld: stel je werkt met 3 systemen. OTYS als ATS, Visma HR voor je werknemers, en HelloFlex voor het managen van je flexibele schil. Als je dan een adres aanpast in OTYS, dan gebeurt dat ook automatisch in Visma HR en HelloFlex. En voeg je een contactpersoon toe in Visma HR, dan schiet dat real-time door naar je OTYS en HelloFlex systemen.
Zo kun je dus jouw tools inzetten waar ze goed voor zijn en wordt al je werk automatisch geregistreerd in de rest van je systemen. Dat betekent nooit meer 2 of 3 keer hetzelfde werk doen, altijd al je data up-to-date hebben en dus een minder foutgevoelige database.
En dat voegt enorme waarde aan jouw database toe. Want zo kun je altijd overal inzien wat je met je kandidaten, klanten of oud-klanten in je lijst kunt doen en waar ze aan toe zijn: een follow-up, een herinnering, een vernieuwing, of juist nog even wachten tot het juiste moment daar is. Zo geef je hen – zelfs na maanden of jaren geen contact – het gevoel dat je ze nog kent en dat je onthouden hebt wat hun wensen zijn.
Dus, klaar met het onzinnige handmatige dubbelwerk: stel je open, integreer en automatiseer – welkom in 2023!