Het aantal werklozen neemt al zeven kwartalen op rij af, in Nederland. We hebben meer banen dan ooit te voren en het aantal vacatures neemt al acht kwartalen op rij toe. Dit maakt de recruitment sector uitdagender dan ooit. OTYS vertelt over haar ervaring in deze markt. “Met een ruime arbeidsmarkt en continu toenemende diversiteit in functies, wordt het recruitment vak complexer”, vertelt Bert Koning, huidig CEO bij OTYS, samenwerkingspartner van XA Flow. “En terwijl de arbeidsintensiviteit door de vastlegging en de hoeveelheid werk toeneemt, wordt de timing van een contactmoment nog belangrijker en maken de kleine nuances het verschil. De recruiter moet meer dan ooit kunnen doen waar hij goed in is.”, voegt hij toe. Onderzoeken, binden en matchen, blijft mensenwerk. OTYS en XA Flow werken samen om dit proces optimaal te ondersteunen met software.
Wat levert softwarematig werken op in de arbeidsbemiddeling?
In de arbeidsbemiddeling is digitaal werken al jaren de standaard. Automatisering werd een logisch gevolg. Er wordt niet meer gesproken over het digitaliseren van gegevens, maar over de candidate journey en workflows. De reis die een kandidaat aflegt is bepalend voor de juiste timing om het contact te leggen. Daarvoor heb je de juiste data en overzichten nodig. Hoe doe je dat en hoe ondersteunt jouw software in een renderende werkwijze? XA Flow en OTYS voegen daar nog een vraag aan toe. Hoe ondersteunt de automatisering jou om te kunnen werken vanuit jouw expertise, waardoor je leuker, efficiënter én kwalitatiever werkt?
Hoe benut je al die SaaS applicaties?
“SaaS applicaties helpen organisaties om slimmer en sneller te werken en communiceren. Dát resulteert dus sneller in een succes.”, legt Bert uit. Hij licht toe dat de marktontwikkelingen op gebied van SaaS tegelijkertijd stagneren. “Ondertussen is er voor iedere afdeling wel een ander datasysteem ontwikkeld en wordt het een karwei om de informatie aan elkaar te koppelen. Het éne systeem kan dit en het andere systeem wordt ergens anders voor gebruikt. Zo ontvangt systeem A een nieuwe inschrijving, maar moet dat naar systeem B worden overgezet, voordat de volgende collega er mee aan de slag kan. En dat gebeurt vaak niet! Zo mis je een contactmoment of waardevolle informatie om de juiste match te maken of je kandidaten en opdrachtgevers verder te helpen met hun vraag.”, aldus Bert.
OTYS OVER XA FLOW: “DE INTERFACE MAAKT HET WERK LEUKER EN BETER
OTYS vormt de basis voor al deze SaaS systemen en legt hier de focus op. Om vanuit al deze informatie waardevolle communicatie op te zetten met kandidaten, of de juiste contactmomenten te stimuleren, is er goed overzicht nodig. “Hiervoor bouwt XA Flow interfaces voor onze klanten. Samen met XA Flow zitten we om de tafel met onze klanten, om het proces zo efficiënt en kwalitatief mogelijk in te richten. Tot in detail! Zij kunnen echt alle scenario’s inbouwen. Zo blijf je als organisatie persoonlijk werken, omdat je klanten kunt binden. En wordt er tijd bespaard, om het menselijk contact weer te kunnen voeren.”, aldus Bert.
Betere klantenbinding dankzij ‘automations’
LinkedIn, Mailchimp, ActiveCampaign, Hubspot, Sharpspring…als recruiter heb je een flinke uitdaging om allerlei applicaties te gebruiken en slim te benutten. Als het je lukt om overzicht te bewaren en tot succes te komen, dan haal je voldoening uit je werk als recruiter. “Daarvoor maakt OTYS samen met XA Flow standaard integraties tussen deze applicaties en OTYS Go! Wij noemen deze integraties ‘automations’. Deze automations laten je applicaties optimaal samenwerken. Zo maakt je marketingtool altijd gebruik van de actuele status van een kandidaat en hoef je hier als recruiter niet meer over na te denken. De recruiter kan zo weer doen waar hij goed in is: werven en binden, zonder ingewikkelde controles en handelingen.”, sluit Bert af.
Wil je weten wat voor jouw organisatie de mogelijkheden en opbrengsten zijn? Neem gerust eens contact met ons op!