OTYS Go! is een SaaS recruitment platform waarin het recruitmentproces, klant specifiek, kan worden ingericht. Aanvullend biedt OTYS de mogelijkheid om gebruik te maken van een uitgebreid partner netwerk, zoals XA Flow. Hierdoor kunnen aanvullende ‘best of breed’ features worden ontsloten. Op ons verzoek zet Bert Koning, CEO van OTYS, vijf trends in de recruitment branche onder elkaar.
1 Best of breed
Als OTYS bieden wij het centrale platform van waaruit de klant zijn proces kan inrichten en ondersteunen. Steeds vaker zien wij dat klanten integraties willen om hun on-boarding te kunnen inregelen. Daarnaast willen zij marketingactiviteiten opstarten en monitoren om hun korte- en lange termijnstrategie te bepalen. Ook willen zij hun communicatie (denk aan Whatsapp) met kandidaten intensiveren om hen in het lopende aannameproces te behouden. Door onze klanten geïntegreerde partneroplossingen aan te bieden, kunnen ze vanuit hun OTYS-omgeving het beheer en de monitoring doen.
2. Recruitment is 50% marketing
De kandidaat benadering is key. Waar vind ik mijn kandidaten en hoe benader ik ze? Normale vragen die geheel marketing gestuurd zijn. Het begint natuurlijk met de website, het portal van de werkgever. Social media en specifieke jobboards (LinkedIn, Facebook, Google for Jobs enzovoort) doen het ook goed als exposure componenten en zijn tegenwoordig noodzakelijk. Na te zijn gevonden, komt de volgende uitdaging: aantrekken en behouden. Hier komt vooral communicatie in beeld. Een voorbeeld is het aanbieden van een track and trace optie. De kandidaat wordt hiermee constant geïnformeerd over het verloop van zijn sollicitatie. Onze API’s bieden – samen met onze partners – perfecte oplossingen om zowel de kandidaat te triggeren als te behouden.
3. Herijken huidige proces/workflow
De huidige marktontwikkelingen zijn uitdagend. Ze vragen niet alleen aanpassingen van de strategie maar ook om interne processen en workflows te analyseren. Ben ik nog wel in lijn met de huidige marktontwikkelingen? Dit kunnen ingrijpende activiteiten/aanpassingen zijn, maar alles bepalend voor het succes van een organisatie en de strategie op langere termijn. Kritisch durven kijken levert mooie en verhelderde inzichten op. Samen met de klant en XA Flow brengen wij oplossingen in kaart en geven wij hier invulling aan.
4. Interne talentpool/doorverwijzing
Een interne talentenpool is eigenlijk het hart van de organisatie. Het zijn de kandidaten die jou hebben gevonden en jou een doorverwijzing kunnen bieden. Hierdoor blijft de talentenpool groeien met kwalitatief goede kandidaten. OTYS heeft een geïntegreerde doorverwijzingsoplossing. Communicatie is daarbij natuurlijk belangrijk. Emailcampagnes, nieuwsberichten en leuke ontwikkelingen delen, houden de talentenpool instant.
5. Marketingtrends
Marketing is een opensource platform aan het worden. Niet de geijkte bronnen maar marketing automation software biedt de beste oplossing om marketing voor jou te laten werken. Gecombineerd met jouw data vanuit je OTYS-omgeving, kunnen specialisten als OnRecruit, Marketingheap en XAFlow perfecte inzichten geven. Met onze API’s wordt data teruggekoppeld in OTYS. Het resultaat is objectieve gegevens om je strategie op te zetten en uit te rollen.
Nu de kandidaten voor vacatures weer schaars zijn, is het de kunst om je als recruiter te onderscheiden van de concurrent op de markt. Als wij of XA Flow kunnen helpen, doen wij dat graag!
Bert Koning
CEO OTYS