Karlijn van der Noll werd ooit bemiddeld door haar huidige werkgever; recruitment bureau SMS intermediair. “Ik was onder de indruk van hun adviserende rol en van het feit dat iedereen hen via-via wel kenden. Pas toen ik er, inmiddels 10 jaar geleden, zelf ging werken, ontdekte ik hoe groot de database is. We stonden voor de uitdaging om al deze contacten goed te onderhouden en persoonlijk te blijven bedienen. Daarbij wilde ik vanuit mijn marketingpositie een belangrijke rol innemen.”– Karlijn van der Noll, Recruiter en Marketing & Communicatie verantwoordelijke bij SMS Intermediair.
Landelijke dekking door organische groei
SMS Intermediair groeide op organische wijze naar een landelijk opererende arbeidsbemiddelaar en is met een netwerk van duizenden kandidaten nog steeds groeiende. Juist de persoonlijke benadering, waar SMS Intermediair voor staat is hierin leidend. Karlijn van der Noll zocht een manier om die persoonlijke benadering een grotere positie te geven in de dagelijkse werkzaamheden en die natuurlijke manier te behouden.
“Mijn collega’s weten zoveel van de markt, het is juist zo mooi als we dat kunnen delen. Als we al die kennis kunnen delen, kunnen we relevant en zichtbaar blijven. Maar juist door die groei, konden we niet met iedereen in contact blijven.”, vertelt Karlijn.
“Persoonlijk werken is juist onze kwaliteit”
“Toen ik zelf bemiddeld werd, waardeerde ik de manier waarop SMS Intermediair contact met mij hield, door mij tips te geven en door de interesse die ze toonden. Ze bleven met mij in contact. Het is niet voor niets, dat ik hier nu werk. Daar staan we nog steeds voor en met de kennis die we in huis hebben, is dat ook onze kracht. Het móet ook wel, in deze markt.”
“Ondertussen neemt de werkdruk toe en gebeurt het dat we contact verliezen, doordat we druk blijven in de uitvoering. Dat is zonde. Ik wilde ervoor zorgen dat we tijdens het werving & selectieproces, maar ook daarna zichtbaar en relevant blijven voor ons netwerk. We hebben meer te bieden dan alleen een nieuwe baan; we hebben ook zoveel kennis van de markt en willen dat toegankelijk houden voor ons netwerk.”
Automatiseren op persoonlijke wijze
SMS Intermediair bestaat inmiddels al 30 jaar en is specialist in werving en selectie in de creatieve industrie. Ze bemiddelen vooral in functies en experts op gebied van marketing, sales, printing, etc. Binnen hun grote via-via netwerk, staan zij bekend als een toegankelijke, persoonlijke en attente kennispartner, en dát willen ze dus ook zo houden.
Karlijn ging op zoek naar een tool, die het persoonlijk contact met kandidaten, kan complementeren door herhaling en relevante informatie. “Ik kwam na een zoektocht in contact met XA Flow en het zat direct goed. Ze begrepen exact wat ik bedoelde en kwamen zelf ook met goede ideeën, waardoor het alleen nog maar beter werd. Ik heb dus ook niet verder gezocht. Als het goed zit, is het goed.”, aldus Karlijn.
Automatisering tijdens het werving & selectie proces, ervoor én erna!
“De automatisering is geen vervanging, maar complementerend. Na het contact rondom de arbeidsbemiddeling vervalt de noodzaak van het intensieve contact en de recruiter raakt even overbodig. De recruiter heeft anderzijds geen concrete aanleiding om contact te blijven onderhouden. Toch is het fijn om de bemiddeling op te volgen en te bouwen aan een ambassadeursnetwerk dat gebaseerd is op een positieve vertrouwensrelatie. Dat kan door een bepaalde basiscommunicatie.”
“Met de automatisering voeg je een onderstroom toe aan het persoonlijk contact. Het is een marketingtool, die als het ware de gehele candidate journey verrijkt en verlengt met contactacties met relevantie informatie.”
Zo werkt het in de praktijk
“Wij werken met ATS OTYS en kunnen dat nu koppelen aan ActiveCampaign. Zo krijgen de kandidaten per fase, zoals aangegeven in OTYS, een bericht dat exact aansluit op waar zij mee bezig zijn. Denk aan sollicitatietips, nieuws uit hun branche en herinneringen. Wanneer de status in OTYS verandert, gaat er een bepaald proces in werking, met bij iedere stap een ander soort actie en content. “Zo raakt de content en blijven we op een positieve manier in contact”, vertelt Karlijn.
Wil jij ook een actieve relatie met jouw kandidaten behouden, zoals Karlijn? Neem contact op voor vrijblijvend overleg, via deze link.