Het is belangrijk de doorlooptijd van vacatures zo kort mogelijk te houden. Immers in de huidige competitieve markt zijn kandidaten schaars en worden goede kandidaten van meerdere kanten benaderd.
We weten allemaal dat het belangrijk is om je wervingsproces zo efficiënt mogelijk te maken. Hoe je dat doet lees je in ons laatste blogartikel.
Tip 1: Maak gebruik van de juiste technologie
We zien bij veel bedrijven dat ze wel een HR-systeem voor hun eigen medewerkers hebben, maar geen ATS-systeem voor recruitment specifiek. En als ze wel de juiste tools in huis hebt, dan is er nog veel winst te behalen op het integreren van deze verschillende tools.
Het is belangrijk om de tijd, die geïnvesteerd wordt, te optimaliseren, nuttiger, effectiever en efficiënter te maken en tegelijk vervelend repeteerwerk te voorkomen. Met de juiste integraties in systemen worden de belangrijke gegevens uit het wervingsproces automatisch naar de juiste plek overgeheveld en kunnen we de communicatie naar kandidaten automatiseren.
Tip 2: Analyseer periodiek het wervingsproces
Welke stappen zijn het eigenlijk, in jouw wervingsproces, die (te) lang duren? Is dat na de eerste sollicitatie, na een bepaald gesprek of kost het registreren van gegevens juist veel tijd? We kunnen samen nagaan waarom deze stap lang duurt, daarna kunnen we samen nadenken over een oplossing om deze korter te maken!
De laatste stap, namelijk de oplossing, is vaak de simpelste. Immers als we het probleem hebben gevonden en deze in kaart hebben gebracht, dan zijn we al heel dicht bij de oplossing. De valkuil, echter, is dat veel bedrijven in de waan van de dag bezig zijn met vacatures vullen, dat ze de analyse overslaan en zo de mogelijke problemen en verbeteringen niet zien. Het risico is natuurlijk dat we geen effectieve oplossing krijgen of dat de oplossing nog veel beter had kunnen zijn.
Het is daarom belangrijk dat je jouw wervingsprocessen periodiek analyseert zodat je ze kunt blijven verbeteren.
Tip 3: Communiceer bij elke stap in het proces
Kandidaten hebben het idee dat als ze niks horen, er ook niks gebeurt en dat het bedrijf waar gesolliciteerd is geen interesse heeft.
En dat is jammer. Als bedrijf ben je immers juist druk bezig met het proces achter de schermen. Door je kandidaten op de hoogte te houden van alle stappen die worden doorlopen blijven sollicitanten veel meer betrokken en verbonden bij jou als potentiële werkgever. Vergelijk het maar met een bestelling van nieuwe kleding op het internet; daarbij word je stap voor stap geïnformeerd en geënthousiasmeerd over je nieuwe kleding die onderweg is.
Het is dus erg belangrijk dat sollicitanten constant status updates ontvangen over waar ze zich in het sollicitatieproces bevinden. Daarbij valt er voor jou als bedrijf veel tijd te winnen als we naar het communicatieproces kijken en investeren in technologie en integraties, die dit automatiseren.
Tip 4: Wees duidelijk aan de voorkant van de vacature
Hoe duidelijker we zijn aan de voorkant van de vacature, hoe gerichter we kunnen werven. Bovendien zullen geschikte kandidaten zich beter herkennen en solliciteren op een vacature als deze duidelijk is.
Onderzoek wijst dan ook uit dat vacatures die niet alleen een functiebeschrijving hebben, maar ook het salaris, de secundaire voorwaarden en het team toelichten veel meer reacties krijgen.