Wat begon als een informeel dagje zeilen resulteerde in een nieuwe werkgever, een dynamische functie en een herstelde werkbalans. Als Algemeen Manager van digitalisering-specialist Karmac Informatie & Innovatie werd Sayed uitgenodigd door XA om een keertje mee te gaan zeilen. Hoewel Sayed al 7 jaar met veel plezier bij Karmac Informatie & Innovatie B.V. (onderdeel van de KMM Groep) werkte en er ontzettend veel heeft geleerd en mogen doen, waren het vaak toch lange werkdagen met weinig tijd voor het gezin. Als vader begon hij zijn werk anders te zien en stond hij open voor een nieuwe uitdaging.
Benieuwd welke rol Sayed binnen XA heeft en hoe hij ondanks zijn dubbele functie toch zijn werkbalans heeft hersteld? Je leest het in dit interview.
Wat is je rol bij XA en hoe ben je hier terechtgekomen?
Na een zeiltocht met XA raakte ik in gesprek met Alfred van der Heide, de aandeelhouder van XA. Alfred heeft geen actieve rol binnen de bedrijfsvoering, maar geeft advies aan het management en de directie. Ik vertelde hem dat ik “alleen nog maar nog maar wil doen wat ik leuk vind”, waarop hij vertelde dat hij “Solutions nog beter op de kaart wil zetten” – en daar kon hij wel hulp bij gebruiken!
Van het een kwam het ander en inmiddels vervuld Sayed al bijna 5 jaar met plezier 2 rollen voor XA Document Solutions B.V. en XA Flow “Zo ben ik bij XA Flow eindverantwoordelijk voor de verkoop en ben ik vooral met onze partners zoals Otys en Carerix in gesprek. Bij XA Document Solutions B.V. spreek ik juist met eindgebruikers over het inzetten van intelligente, op Artificiële Intelligentie (AI) gebaseerde, Document Capture oplossingen waarmee organisaties al hun document- en gegevensprocessen kunnen automatiseren en stroomlijnen, maar daar zijn het vooral grote internationaal opererende bedrijven zoals trustkantoren, banken en andere financiële dienstverleners.
Wat vind je zo leuk aan je werk bij XA?
“Bij XA krijg ik alle ruimte om m’n tijd zelf in te delen, want het gaat niet om de uren maar om de resultaten. Zo start ik in de ochtend veelal vanuit huis, rijd ik na de file naar werk of een klant en heb ik ‘s middags m’n afspraken op kantoor. Dat vind ik ook het leuke aan mijn job, het is lekker afwisselend”.
Zo is Sayed over een paar weken in Zuid-Afrika op een congres en helpt hij een partner om softwareoplossingen op het gebied van Document Capture nog beter op de kaart te zetten. Op andere momenten houdt hij zich juist bezig met marketingactiviteiten zoals het bloggen, met recruitment van eigen personeel en met het up-to-date houden van het informatiebeveiligingsbeleid van XA conform NEN-en-ISO 27001.
“Daarnaast is mijn werk juist ook complementair.” Met XA Flow kunnen we alle informatie binnenhalen door de verschillende softwareapplicaties te integreren en met onze Document Capture oplossingen kunnen we alle binnenkomende informatie interpreteren, categoriseren en indexeren. Vervolgens gebruiken we XA Flow weer om alle informatie door te sturen naar achterliggende systemen zoals ERP, CRM en Backoffice applicaties. Op deze manier maken onze klanten niet alleen een grote efficiency- en kwaliteitsslag, maar besparen ze ook veel tijd en geld”.
“Het mooie aan XA is dat het voelt als een familiebedrijf en niet als een grote multinational. 90% van de Solution medewerkers heb ik zelf aangenomen en velen daarvan zijn inmiddels doorgegroeid naar hogere functies. Het voelt daarom net als een scale-up met een informele cultuur en korte communicatielijnen, terwijl de organisatie al meer dan 30 jaar bestaat.
En al het werk wat Sayed niet leuk vindt om te doen? “Dat delegeer ik – wat ik niet leuk vind, kan iemand anders juist wel heel leuk werk vinden”.
Wat is je visie voor XA?
“Ik denk dat wij binnen een paar jaar nog gaan verdubbelen aan personeel”. Dat klinkt misschien erg ambitieus, maar “ondanks de overspannen arbeidsmarkt zijn wij toch in staat om jong talent aan te trekken – ik denk ook vooral door het informele en onze korte lijnen. Ik houd van openheid, duidelijkheid en snel schakelen: dat is het DNA van XA en ik merk dat zowel kandidaten als onze klanten daarvan houden”.
Zo gaat “onze groei heel organisch, ervaar ik geen extreme werkdruk en geniet ik nog steeds van mijn vrije rol die ik hier bij XA heb. Mijn verwachtingen voor de toekomst zijn dan ook erg positief. Ik denk dat Solutions een steeds belangrijker onderdeel van XA gaat worden. Het gaat namelijk niet alleen meer om die machine – de multifunctionele Xerox printer waar het allemaal mee begon – maar om alles eromheen: de mensen, de software en de samenwerking daartussen”.