De overspannen arbeidsmarkt zorgt voor een shift in jouw functie en succes als recruiter. Jij kunt jouw succes sturen, als je weet wat kandidaten willen horen en waar én wanneer ze online actief zijn. Je kunt jouw zichtbaarheid vergroten om de juiste kandidaten te bereiken, voor succesvolle plaatsingen. Doe je daar niets mee? Dan doet een ander het wel en wordt de gouden match voor je neus weggekaapt.
Zo krijg je reacties op jouw vacatureteksten
Gebruik in jouw vacature teksten de meest gezochte termen en plaats ze op de kanalen waar jouw vacature het grootste bereik heeft. Je wilt graag dat kandidaten enthousiast worden van jouw advertentie of contactverzoek. De meeste vacatures en contactverzoeken worden namelijk ‘geskipt’. Dit heb je reeds ervaren, daarom lees je dit natuurlijk. Maar hoe weet je waarmee je hun aandacht vastgrijpt en de potentiële kandidaten aan jou verbindt?
Je krijgt meer en betere reacties door de antwoorden op deze vragen:
- Via welke vacaturesite of social media kanaal bereik je de meeste potentiële kandidaten?
- Op welke termen en voorwaarden reageert de kandidaat die jij wilt binnenhalen?
- Bij welke klant, of in welke functie worden de meeste plaatsingen gerealiseerd?
Deze 10 termen leiden tot sollicitaties
De markt verandert iedere dag en zo ook de antwoorden op bovenstaande vragen. Dat vraagt van jou als recruiter, dat je op de hoogte blijft van de actualiteiten om hier gebruik van te kunnen maken. Het is dus nodig om ‘real-time’ inzicht te hebben in deze veranderingen en dat toe te passen in jouw communicatie. Bijvoorbeeld:
- ‘De 3 meest gelezen vacatureteksten’
- ’De10 termen die het vaakst leiden tot sollicitatie op een vacature’
- ‘Dé beste tijd om een vacature voor een ‘HR manager’ te posten’
- ‘De meeste reacties gaan naar klant X’
Zo zie je iedere dag live, welke vacatureteksten het beste scoren en waarom. Je hoeft geen marketingopleiding te hebben gedaan om jouw bereik te vergroten en meer kandidaten te werven.
Real-time inzicht in het effect van jouw advertenties
Het goede nieuws is, dat al deze informatie al beschikbaar is. Iedere online handeling wordt gemeten. Zo is bekend dat vacature A 10.000 keer is bekeken via LinkedIn. Wat vertelt deze informatie jou nu? HELEMAAL NIETS TOCH! Je wilt weten dat het succes valt te danken aan het tijdstip van de post (vrijdagmiddag 15.00 uur bijvoorbeeld) en door welke termen er werd overgegaan tot sollicitatie.
Je hebt een melding nodig wanneer LinkedIn members hun status hebben veranderd naar #Opentowork, en welke vacatures in jouw bestand op hun profiel aansluiten. Zo kun jij namelijk de eerste zijn die hen benadert met een concreet en interessant aanbod. Het is onmogelijk om dit allemaal handmatig uit te zoeken, maar het kan wel super snel en gemakkelijk automatisch worden gekoppeld.
Partner voor recruitment
XA Flow maakt koppelingen tussen alle data en systemen en zet het om naar bruikbare informatie of directe gepersonaliseerde actie. Wij zorgen ervoor dat jij dagelijks een overzicht krijgt van de gemengde deler van de meest bekeken advertenties of een overzicht van nieuwe mogelijke matches die een ander nog niet heeft ontdekt.
Een stukje automatisering, dat ervoor zorgt dat jij snel en op een leuke manier, succesvolle plaatsingen realiseert.