Binnen ontzettend veel organisaties is de vraag naar nieuw talent enorm en overstijgt de vraag het aanbod. Als voorbeeld nemen we firma Anoniem BV, een combinatieaannemer voor nutsvoorzieningen (energie, water, gas en data). Uit eigen ervaring weet ik dat eigenaren van een nieuwbouwwoning in bepaalde regio’s soms wekenlang moeten wachten op hun aansluiting. De woning is opgeleverd, maar de nutsvoorzieningen zijn nog niet aangesloten. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door een grote (regionale) stijging van het aantal aanvragen, maar vooral ook door personeelstekorten. Ondanks het feit dat er óók in deze sector automateriseringsslagen worden gemaakt, kan ik niet anders dan concluderen dat het aantrekken van gekwalificeerd personeel een grote uitdaging blijft.
In de recruitmentsector is dit natuurlijk niet anders. Het vinden van gekwalificeerd personeel wordt steeds moeilijker en de competitie tussen organisaties om nieuw talent aan te trekken is sterk toegenomen. Door een grote hoeveelheid repeterende (administratieve) werkzaamheden, kunnen recruiters zich ook niet altijd volledig concentreren op hun kerntaken. Zo gaat er tijdens de “Candidate Journey” ontzettend veel tijd verloren aan repeterende taken en werkzaamheden. De candidate journey is de complete reis die een sollicitant aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. Van bewustwording naar onboarding en alle stappen daartussen. Tijdens deze Journey zijn er diverse contactmomenten met de kandidaat. Contactmomenten die grotendeels geautomatiseerd kunnen worden en waarbij automatisering direct bijdraagt aan een grote efficientie- en kwaliteitsslag!
Speciaal voor recruimentorganisaties heb ik dan ook een aantal tips!
- Een veelgemaakte fout in de recruitment is dat sommige recruitmentorganisaties te weinig tijd vrijmaken om hun candidate journey te optimaliseren. Ze denken vaak dat dit erg complex is omdat ze met veel verschillende systemen werken. Het vraagt echter maar even tijd, zorg en aandacht. Maar het effect ervan is direct groot en ook goed meetbaar. Neem er dus voldoende tijd voor en probeer te denken vanuit de kandidaat. Technisch is er veel meer mogelijk dan u denkt.
- Wijs kandidaten die het niet geworden zijn altijd netjes af. Geef ze een eerlijke reden. Vraag ook aan de kandidaat hoe de kandidaat het proces heeft ervaren en of de kandidaat tips heeft om het proces verder te verbeteren. Hiermee creëert u betrokkenheid en acceptatie. Daarbij zal een kandidaat eerder geneigd zijn om op een later moment nogmaals bij u organisatie te solliciteren, bijvoorbeeld als er een beter passende vacature beschikbaar komt.
- Wees toegankelijk. Een automatisch proces is mooi, efficiënt en kostenverlagend. Een automatisch proces mag echter nooit onpersoonlijk aanvoelen. Een kandidaat moet nog steeds op ieder moment en op een laagdrempelige manier vragen kunnen stellen. Het is dan ook aan te bevelen om als onderdeel van de candidate experience het (recruitment)team voor te stellen en daarnaast oplossingen te faciliteren waardoor een kandidaat op een laagdrempelige manier vragen kan stellen. Bijvoorbeeld tijdens een chat of via Whatsapp. Snel antwoord teruggeven is natuurlijk net zo belangrijk.
- Een van de belangrijkste onderdelen van de candidate journey is of kandidaten zich een goede voorstelling kunnen maken hoe het is om bij uw bedrijf of opdrachtgever te werken. Een baan lijkt misschien perfect op papier. Maar als een kandidaat geen realistisch beeld kan krijgen van het dagelijkse werk, is het moeilijk voor de kandidaat om zich te verplaatsen in de functie. Dit is waar realistische baanvoorbeelden of virtuele baanproeven in het spel komen.
- Zorg voor gemak. Maak bijvoorbeeld gebruik van een datumprikker, zodat kandidaten zelf de dag en het tijdstip kunnen kiezen voor een intakegesprek of sollicitatiegesprek. Niet alle ATS-systemen hebben hier een standaardoplossing voor. XA Flow kan dergelijke modules naadloos laten aansluiten op uw ATS-systeem.
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of een demo van XA Flow!