De voordelen van ChatGPT bij Recruitment

Bij XA Flow volgen wij de ontwikkelingen op het gebied van Tech en AI natuurlijk op de voet. Zo hebben wij tal van mogelijkheden om AI tools zoals ChatGPT te integreren in recruitmentprocessen ontdekt. Niet om recruiters te vervangen, maar juist om tijd te besparen zodat er meer tijd en aandacht overblijft voor de menselijke kant van het vakgebied. Want, recruiten is het verbinden van mensen met mensen – en daarin is de menselijke kant onvervangbaar.

Dus, ben je benieuwd hoe jij ChatGPT kunt inzetten om efficiënter te recruiten? In dit blogartikel lees je over 4 ChatGPT best practices voor recruiters.

1. Kandidatendatabases doorzoeken

ChatGPT is een ideale tool om je kandidatendatabases te doorzoeken voor relevante kandidaten. Hierbij kun je gebruik maken van een “Boolean-string”, dat is een zoekopdracht waarbij je steekwoorden combineert met een “operator”. Operators zijn termen die je zoekopdracht specificeren, zoals “AND”, “OR” en “NOT”.

Dus stel je bent op zoek naar een copywriter met kennis over recruitment en technologie, dan is je Boolean-string zoekopdracht: “copywriter recruitment AND technologie”. Als één van de twee expertises voldoende is, gebruik je “copywriter recruitment OR technologie” en als je juist iets wil excluderen gebruik je de operator “NOT”.

Het voordeel van deze zoekmethode is dat je op deze manier veel sneller relevante kandidaten kunt vinden zonder dat je extra kosten hoeft te maken.

#Pro-tip: vraag ChatGPT welke operators je nog meer kunt gebruiken om je zoekopdrachten de specificeren.

2. ChatGPT voor marketingtaken

Als tweede kun je ChatGPT diverse marketingtaken laten overnemen. Zo kun je met een paar steekwoorden input verschillende vacature of social media teksten eruit laten rollen. Wij adviseren altijd om een paar alternatieven van hetzelfde te vragen en altijd zelf de eindredactie te doen. AI-tools je teksten laten schrijven werkt het om te conceptualiseren en input te verzamelen – het “vermenselijken” van je teksten is een belangrijke laatste stap om authentiek te blijven.

Daarnaast kun je ChatGPT ook inzetten als hulpmiddel om e-mailtemplates te maken en deze te personaliseren, of om bijvoorbeeld screeningsvragen voor je kandidaten op te stellen.

3. Screenen van cv’s en sollicitatiebrieven

Net zoals het vinden van de juiste kandidaten kun je met ChatGPT snel cv’s en sollicitatiebrieven van kandidaten screenen. Vervolgens kun je ze filteren door middel van Boolean-strings en zo kandidaten laten matchen met vacatures op basis van hun vaardigheden, ervaring en interpersoonlijke competenties.

4. ChatGPT voor SEO

Je kunt ChatGPT ook inzetten om vacatureteksten zoekmachinevriendelijk te maken, ofwel Search Engine Optimization (SEO). Zo kunnen (meer) relevante kandidaten je vacatures vinden om te solliciteren.

ChatGPT kan bijvoorbeeld je SEO-titels bedenken en meta-beschrijvingen genereren die de inhoud van jouw vacature duidelijk samenvatten.

Conclusie 

Wederom, ons advies blijft om ChatGPT nooit als complete vervanger te zien, maar als een hulpmiddel. Het is weliswaar een enorm waardevol hulpmiddel dat we een jaar geleden nog niet hadden kunnen bedenken, maar de menselijke kant van recruitment zal altijd blijven. Voor veel kandidaten is juist persoonlijk contact de belangrijkste reden dat ze met recruiters samenwerken.

Dus, gebruik ChatGPT als aanvulling op je recruitmentproces om te conceptualiseren, input te vergaren, taken te automatiseren en je workflows te versnellen. Zo zul je niet alleen tijd en kosten besparen, maar ook meer mentale ruimte overhouden om je op het echte recruitmentwerk te focussen.