De candidate journey moet in elke fase kandidaat-gericht zijn anders loop je het risico werkzoekenden van je te laten vervreemden. Om een kandidaat-gericht wervingsmodel te creëren, moet de focus altijd liggen op de behoeften en algemene ervaring van de kandidaat. Het doel van een op kandidaten gerichte werving is niet alleen om een geweldige ervaring te bieden. Je wilt het ook gemakkelijker maken om de juiste persoon voor de baan te kiezen. Ook wil je een langdurige relatie met hen op te bouwen, zodat ze blijven communiceren met uw bedrijf. Zelfs als ze niet zijn ingehuurd.
Omdat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden, is het van essentieel belang om ook tijdens het sollicitatieproces te zorgen voor een soepele en prettige ervaring. Daarmee bedoel ik het stroomlijnen van het sollicitatieproces, zoals bijvoorbeeld voorkomen dat kandidaten dubbele informatie moeten invullen. Waarom zou een kandidaat al die informatie opnieuw moeten invullen terwijl we oplossingen bieden om CV’s automatisch uit te lezen en de relevante gegevens automatisch over te nemen?
Het is noodzaak om frequent te communiceren met kandidaten. Ook kandidaten die niet passen bij een bepaalde vacature zijn belangrijk. Want wellicht volgen er in de toekomst andere vacatures waar de kandidaten wel perfect bij aansluiten. Daarom bouwen we ook workflows waarbij er regelmatig contact wordt onderhouden met kandidaten. Is een kandidaat wel geschikt en gestart bij een opdrachtgever, ook dan is het verstandig om in contact te blijven. Dit doen we door op verschillende momenten de tevredenheid van de kandidaat te meten door het versturen van surveys per SMS of Whatsapp. Geeft een kandidaat aan minder tevreden te zijn, dan kan daar direct op geschakeld worden. Kortom: Of de sollicitant nou wordt aangenomen of afgewezen, er hoort altijd een goede follow-up bij.
Werven gaat niet alleen over het invullen van een functie in uw bedrijf. Het gaat erom wat jouw kandidaten zoeken in hun ideale functie. Het is essentieel om transparant te zijn en jezelf af te vragen: wat moeten mijn kandidaten weten over mijn bedrijf?
We kunnen in kaart brengen hoe de behoeften van een kandidaat eruit kunnen zien met behulp van de behoeftehiërarchie van Maslow. Behoeftevervulling begint onderaan de piramide. Als de onderste laag is beantwoord (fysiologisch), zal de kandidaat naar andere lagen gaan, zoals veiligheid, erbij horen, achting en zelfverwezenlijking.
XA Flow is een betrokken partner voor recruiters. Neem de proef op de som. Maak vrijblijvend een afspraak met mij om onze betrokkenheid toe te lichten.
Sayed Nasibdar