Het gebruik van verschillende tools is niet meer weg te denken uit het recruitmentwerk van vandaag. Denk maar aan een ATS-systeem (Applicant Tracking System), HR-core systeem, social media automatiseringstools en tools om leads te verzamelen en kandidaten te screenen. Hoewel iedere tool het recruitmentproces kan verbeteren en versnellen, haal je de volledige potentie pas zodra je alle recruitmenttools van de organisatie met elkaar integreert.
Hoe je die potentie realiseert? Dat lees je in dit blogartikel.
Stap 1: analyseer het huidige wervingsproces en definieer doelstellingen
Begin met het in kaart brengen van het huidige recruitmentproces. Belangrijk hierbij is dat je het hele team bij deze analyse betrekt. We zien namelijk vaak dat eigenaren of CEO’s van de organisatie denken dat ze het hele proces kennen, maar dan blijkt het op de werkvloer toch net iets genuanceerder te liggen.
Iedere werknemer heeft immers eigen voorkeuren en eigen methodes waarop ze hun recruitmenttaken doen. In de praktijk zorgt dat voor een hoop variatie in het recruitmentproces. De vraag is wat de best practices zijn en hoe jullie ze in het proces kunnen standaardiseren.
De hoofdvraag voor deze analyse is: wat is het recruitmentproces nu – en wat moet het recruitmentproces worden? Definieer dit in duidelijke doelstellingen zodat jullie een leidraad hebben voor volgende stappen.
Stap 2: Identificeer pijnpunten
Zodra je het recruitmentproces van de organisatie in kaart hebt gebracht, kun je de pijnpunten in het proces identificeren. Ofwel, waar zitten de pijnpunten in jullie recruitmentproces en wat zijn de onderdelen waar je verbeteringen in kunt aanbrengen?
Tijd is bijvoorbeeld een veel voorkomende variabele voor verbetering, wanneer het recruiters veel tijd kost om leads te verzamelen, om kandidaten te screenen of om het recruitmenttraject te registreren. Communicatie is ook een pijnpunt in veel recruitmentprocessen, zoals het gebrek aan directe communicatie met kandidaten of het ontbreken van automatische updates die kandidaten op de hoogte houden over iedere stap in het sollicitatieproces.
Stap 3: Onderzoek tools die het recruitmentproces verbeteren
De zoektocht naar nieuwe recruitmenttools is tweeledig, namelijk: welke tools kunnen de pijnpunten in jullie recruitmentproces verbeteren, maar tegelijkertijd de processen die wel goed gaan waarborgen? Hiervoor is het belangrijk dat je een duidelijke requirements list opstelt waar de toos aan moeten voldoen. Op deze manier kun je gericht zoeken en verschillende tools goed met elkaar vergelijken.
Voor de zoektocht naar nieuwe recruitmenttools kan het ook waardevol zijn om een consultant in te schakelen. Met de enorme groei van de recruitmentsector in de afgelopen jaren is er een enorme wildgroei aan recruitmenttools op de markt gekomen. Hierdoor wordt het steeds lastiger om de juiste tool(s) te vinden en deze af te wegen tegen alternatieven. Bovendien kost het selecteren van een ongeschikte of suboptimale tool niet alleen in aanschafwaarde maar ook in implementatietijd, recruitmentefficiëntie en succesratio.
Maar, met een duidelijke requirements list kunnen partijen zoals Recruitmentscan helpen met het vinden en selecteren van geschikte tools die zich bewezen hebben op kwaliteit en service en die zich goed lenen voor integratiemogelijkheden met de andere recruitmenttools in de organisatie.
Stap 4: Integreer je recruitmenttools met elkaar
Niet alleen de tools zelf die je selecteert moeten goed zijn, maar deze moeten ook goed kunnen samenwerken met de andere tools in de organisatie. Om deze samenwerking te realiseren is het belangrijk dat je na de selectie van je tools kijkt naar de missing links met de rest van het recruitmentproces in de organisatie.
Om de volle potentie uit je tools te halen moet de data naadloos overvloeien, zonder daar constant handmatige acties voor te hoeven verrichten. Bijvoorbeeld, door een integratie van het ATS Systeem met het HR Core Systeem worden de gegevens van kandidaten die de status “aangenomen” krijgen automatisch van het ATS naar het HR systeem overgeheveld. Hetzelfde kan met de data van lead finder tools naar kandidaat screening tools en van deze screening tools door naar je ATS systeem.
Hoe meer van je systemen op deze manier samenwerken, hoe efficiënter en effectiever je recruitmentproces zal worden.
Implementatie
De laatste fase, het integreren van je recruitmenttools, kun je het beste stap voor stap implementeren. Partijen die met Low-code systemen werken kunnen bijvoorbeeld het recruitmentproces gemakkelijk aanpassen en iteratief verbeteren zonder de bestaande processen die al wel goed verlopen te verstoren.
Op deze manier herhaal je het verbeteringsproces in een cyclus van de 4 stappen in dit artikel: analyse, pijnpunten identificeren, verbeteringen definiëren en deze vervolgens implementeren. De cumulatieve tijdsbesparing is enorm en levert snelheid op, leukere werkzaamheden en bovendien een kostenbesparing!
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor het integreren van jouw recruitmenttools of wil je graag sparren over welke tools jullie van kunnen profiteren? Neem dan contact op met onze projectmanager Yannick de Vries via y.devries@xa.nl.