Vorig jaar al schreef EenVandaag dat de recruitmentbranche enorm is met 180.000 mensen actief aan het werk. Dat aantal werd kort daarna betwist in een Werf& artikel, want er zijn immers geen harde cijfers beschikbaar. Hoe dan ook, met de Werf& schatting van het “aantal recruiters ergens tussen de 19.350 en 48.375” praten we nog steeds over een explosief gegroeide branche – en zoals het nu gaat blijft de branche nog wel even doorgroeien!
Maar hoe val je dan op in zo’n enorm uitdagende markt? Lees gauw verder voor inspiratie en een gouden tip om beter op te vallen als recruiter.
Concurrentie leidt tot creativiteit
De groeiende recruitmentbranche is een gevolg van de Nederlandse vergrijzing die leidt tot een krimpende arbeidsmarkt. Daarmee stijgen de HR budgetten, wordt personeel aantrekken moeilijker voor iedereen en is het behoud van werknemers minstens zo lastig. Maar als de druk hoog is worden uitdagingen op steeds creatievere manieren getackeld. En door goed naar onze concurrenten te kijken kunnen we allemaal inspiratie opdoen.
Zo bedacht IKEA een unieke methode: dit Zweedse bedrijf verstopte haar wervingscampagne namelijk in de bouwpakketten. Met instructieformulieren die eruit zagen als uitleg voor het in elkaar zetten van je meubels “legden uit hoe je je eigen loopbaan in elkaar kon zetten”. Met amper kosten, “4.285 sollicitanten en 280 nieuwe werknemers” was deze campagne een enorm succes!
Net als IKEA maakte Snapchat ook slim gebruik van haar eigen middelen. Door middel van geo-targeting stuurden ze gebruikers die in de buurt kwamen van hun tech-concurrenten prikkelende berichten zoals “This Place Driving You Mad” bij Uber of “Not Sleeping Well” bij Airbnb om zo deze werknemers weg te kapen.
Daarnaast nam de politie een creatieve aanpak met “Crimediggers”, een online spel waarin ze sollicitanten lieten “kennismaken met financieel en digitaal recherchewerk”. Ook ABN AMRO gebruikte gamification als recruitmentcampagne, waarbij ze keken hoe sollicitanten een financiële catastrofe benaderden in een virtual reality escape room.
Kortom, door je eigen bedrijfscultuur en middelen te gebruiken kun je originele campagnes maken die je onderscheiden van je concurrenten!
Gouden tip: omarm de algoritmes
Als recruiter ben je het beste zichtbaar met je vacatures als je slim gebruik maakt van de algoritmes van jouw kanalen. Hiervoor moet je de meest geschikte kandidaten aanspreken met de vacaturepunten die zij belangrijk vinden. Dus, begin met het maken van persona’s voor de meest geschikte kandidaten: waar ligt hun prioriteit in het leven, wat drijft ze en hoe draagt de functie van jouw vacature daaraan bij?
Vervolgens schrijf je een vacaturetekst toegespitst op iedere persona, uiteraard met bijpassend beeldmateriaal. Zodra je deze publiceert, doen de algoritmes de rest voor je: door jouw specifieke content sluit het algoritme ongeschikte kandidaten uit en worden geschikte kandidaten meermaals de vacature voorgehouden.
Kortom, recruitment anno 2023 vereist dat je op een creatieve manier omgaat met je middelen: met de bedrijfsculturen die jouw vacatures uniek maken en met de algoritmes die je automatisch naar de juiste kandidaten leiden!